مشاورۀ تخصصی و برنامه ریزی درسی

مشاوره و برنامه ریزی به روش سری عمران

 

مؤسسه سری عمران با توجه به جایگاه ممتاز خود در نشر کتب دانشگاهی، برگزاری کلاس‌های حضوری در زمینه‌های مختلف و دارا بودن بالاترین جامعه آماری در آزمون های آزمایشی، در تکمیل خدمات آموزشی خود و پس از درخواست فراوان دانشجویان عزیز، در سال 1391 گروه مشاورۀ تخصصی کنکور کارشناسی ارشد عمران را با حضور مجرب‌ترین مشاورین کنکور راه‌اندازی کرد. این گروه با بیش از هزاران ساعت مشاوره فردی و برنامه‌ریزی تحصیلی به تجربه و اندوخته‌ای بالا در زمینه آزمون کارشناسی ارشد عمران دست یافته است.

برای شرکت درآزمون کارشناسی ارشد لازم است تا قبولی در آزمون را به‌عنوان یک هدف جدی انتخاب کرده و با علاقه و انگیزۀ بالا برای رسیدن به آن تلاش کنید. اما برای رسیدن به هدف نیاز است تا مسیر را به خوبی بشناسید و ابزار لازم را نیز در اختیار داشته باشید. به عبارت دیگر بایستی منابع مناسب را شناسایی کرده و با یک برنامه‌ریزی دقیق، به جلو حرکت کنید. پس در اینجا نقش یک مشاور خوب بسیار پر رنگ خواهد بود. مشاور خوب فردی است که بهترین مسیر را به‌گونه‌ای به شما نشان دهد که با صرف کمترین زمان ممکن، بیشترین راندمان را داشته باشید. توجه داشته باشید که برنامه‌ریزی انجام شده توسط مشاور برای شما، براساس شناخت او از توانایی‌های شما و متناسب با این توانایی‌ها انجام می‌شود. از دیدگاه سری عمران یک برنامه‌ریزی موفق و مشاوره تحصیلی کارآمد، بایستی در برگیرنده موارد زیر باشد:

مسیر برنامه‌ریزی از دیدگاه‌ سری عمران

با توجه به برگزاری آزمون سراسری کارشناسی ارشد در اردیبهشت ماه، می‌توان سه مسیر برنامه‌ریزی مختلف را برای مطالعۀ دروس پیشنهاد کرد. این مسیر بسته به اینکه شما از تابستان، پاییز یا زمستان مطالعۀ خود را شروع کرده‌اید، متفاوت هستند. ما در اینجا کلی‌ترین مسیر برنامه‌ریزی را که مربوط به دانشجویانی است که مطالعۀ خود را از تابستان شروع می‌کنند، آورده‌ایم.

فاز اول مطالعه:

– دروس اصلی شامل 3 درس مکانیک جامدات (تحلیل‌سازه‌ها و مقاومت مصالح1)، مکانیک خاک و پی‌سازی و مکانیک سیالات و هیدرولیک می‌باشند.

– معیار سنجش آزمونی است که دانشجو به هنگام مطالعه دروس در آن شرکت می‌کند. این آزمون می‌تواند توسط خود دانشجو گرفته شود (آزمون فردی) و یا آزمونی باشد که توسط مشاور گرفته می‌شود (آزمون مشاوره‌ای). چنانچه دانشجو در کلاس ثبت نام کرده باشد، آزمون کلاسی وی که توسط استاد گرفته می‌شود، نیز یک معیار سنجش به حساب می‌آید.

فاز دوم مطالعه:


– در دوره تثبیت (فاز دوم مطالعه) شما بایستی با مطالعه و مرور مطالب درسی خوانده شده در فاز قبل و تمرکز بیشتر بر خلاصه‌ها و تمرینات مهم و دردسرساز، استخوان‌بندی مفاهیم اصلی را در ذهن خود تثبیت کنید.

فاز سوم مطالعه:


– دروس راهبردی که شامل دروس معادلات دیفرانسیل، راهسازی و روسازی هستند، به دروسی گفته می‌شوند که با مطالعه کمتری نسبت به سایر دروس می‌توان به نتیجه بهتری در آنها ‌رسید.

– دورۀ تسلط شامل دوره مطالب درسی همراه با آزمون‌های 10 الی 15 تستی است که دانشجو با گرفتن این آزمون‌ها از خود، سعی در یادآوری مطالب و دوره آنها دارد. لازم به ذکر است که با این نوع دوره می‌توانید قدرت تحلیل و انتخاب تست مناسب در سر جلسه را مرحله به مرحله افزایش دهید.

فاز چهارم مطالعه:

نحوه مطالعه دروس:

ازآن جا که داوطلبین در رابطه با نحوه درست و صحیح مطالعه دروس، سوالات بسیاری دارند در ادامه نحوه صحیح مطالعاتی را بیان خواهیم کرد.

دور اول درس خواندن شامل 3 مرحله اساسی است:

1- مطالعه مفهومی و عمیق

2- خلاصه برداری

3- تست زدن دور اول

مطالعه مفهومی و عمیق:

در این مرحله که شما برای اولین بار مطالب کتاب را مطالعه می کنید بایستی به طور مفهومی و با دقت بالا متن کتاب را مطالعه کنید، حتماً تمرینات حین درس را با کنجکاوی زیادی حل نمایید، مطالب و نکات مهم را برای خود برجسته سازی نمایید. اما توجه داشته باشید که دقت زیاد عکس وسواس است، دقت در مطالعه لازم است، اما نباید دچار وسواس بشوید.

خلاصه برداری:

خلاصه برداری دارای ویژگی های مهمی می باشد که شامل موارد زیر است:

همانطور که می دانید در کنکور سراسری مهندسی عمران از 15 درس سوال طرح می گردد. بنابراین با توجه به حجم بالای دروس، امکان مطالعه مجدد آن‌ها در یک ماه مانده به کنکور وجود ندارد. در این حالت، خلاصه برداری های شما باعث می شوند که در یک زمان کوتاه، بتوانید بر کلیه دروس مسلط شوید و آن‌ها را دوره نمائید.

خلاصه برداری دقیق و صحیح از مطالبی که خوانده می شوند، نقش بسیار مهمی در مطالعات بعدی شما خواهند داشت. در مورد خلاصه برداری می توان به نکات مهم زیر اشاره  کرد.

1: خلاصه هر فرد مختص به خود اوست و با فرد دیگر تفاوت خواهد داشت و الزاماً برای دیگران مفید نخواهد بود.

2: خلاصه خوب بایستی بتواند یک مقایسه منطقی از روابط مهم و کاربردی فصل مورد نظر را ارائه دهد.

3: در تهیه خلاصه در بعضی از دروس مانند مقاومت مصالح و تحلیل سازه ها برای بیان یک نکته بهتر است تا از یک مثال جامع که در آن به تمامی نکات اشاره شده، استفاده نمود.

4: خلاصه برداری بایستی به گونه ای باشد که در دور بعدی مطالعه، دیگر نیازی به رجوع به کتاب یا  جزوه نباشد که این همان نکته مهم در دوران جمع بندی می باشد، چون در آن هنگام علاوه بر اینکه درس جدیدی نبایستی مطالعه شود، به علت کمی وقت، کتاب و جزوات مطالعه شده را نیز باید کنار گذاشت و تنها به خلاصه ها بسنده کرد.

5: خلاصه شما بایستی در مواردی که مطالب شبیه به هم می باشند و یا احتمال فراموشی آن ها هست با دقت بیشتری تهیه شود.

در ادامه باید متذکر شد که خلاصه نویسی شامل 2 بخش است:

1: خلاصه نویسی از مطالب و نکات مهم کتاب

2: خلاصه برداری از نکات مهم تستی

تست زدن دور اول:

تست زدن به دو بخش آموزشی و سنجشی تقسیم می شود که تست زدن دور اول همان تست آموزشی است که در آن شما به دنبال یافتن نکات جدیدی هستید که در متن  کتاب به آن ها برخورد نکرده‌اید.

نکته مهم آن است که در دور اول تست زدن مطالب مهم را به خلاصه هایتان اضافه کنید.

در ادامه برای داوطلبانی که به هر دلیل نمی‌توانند از طرح مشاورۀ تخصصی سری عمران استفاده کنند، کلیات برنامه‌ریزی بهینه را شرح می‌دهیم:

برنامه‌ريزی

در این بخش چگونگی برنامه‌ریزی در یک هفته را به شما آموزش می‌دهیم و در ادامه جدول‌های برنامه‌ریزی را همراه با یک نمونه انجام شده، ارائه می‌کنیم. به نکات زیر در رابطه با تنظیم ساعت مطالعۀ درسی دقت شود:

1-با توجه به مطالعات صورت گرفته در انستیتو تحقیقات بین‌المللی دانشگاه هاروارد، ساعت مطالعه برای هر درس نبایستی بیش از 2 الی2.5  ساعت باشد.

2- در ادامه این مطالعات به این نکته مهم نیز اشاره گردیده که به ازای هر یک ساعت مطالعه، 10 دقیقه استراحت درجا داشته باشید، بدین معنا که محل مطالعه خود را ترک نکنید و در همان محل استراحت نمایید. این موضوع باعث افزایش راندمان مطالعۀ شما می‌گردد.

بهترین فرد جهت کنترل برنامه‌ریزی صورت گرفته، خود شما هستید. به همین علت علاوه بر جدول برنامه‌ریزی، جدول ساعات مطالعه دروس در هفته (جدول دوم) نیز آورده شده است تا به شما نشان دهد که چقدر به برنامه‌ریزی خود عمل کرده‌اید و بدین طریق برنامۀ خود را کنترل کنید.

alt

 جدول برنامه‌ریزی هفتگی (نمونه): فرض کنید شما سه کلاس مکانیک جامدات (تحلیل سازه ها و مقاومت مصالح1)،مکانیک خاک و پی سازی و مکانیک سیالات و هیدرولیک را در دورۀ تابستان ثبت نام کرده‌اید و علاوه بر آن می‌خواهید دروس ریاضی عمومی (1) و سازه های بتنی را نیز خودتان در تابستان مطالعه کنید. در این‌صورت شما می‌توانید با افزودن مطالعۀ هر روزۀ درس زبان به برنامه خود، یک جدول برنامه‌ریزی هفتگی به‌صورت زیر داشته باشید:

 جدول ساعات مطالعه دروس در هفته (نمونه):جدول زیر به‌صورت نمونه، ساعات مطالعۀ واقعی شما در پایان یک هفتۀ درسی را نشان می‌دهد که شما بایستی آن را با زمان پیش‌بینی شده در جدول بالا مقایسه و ارزیابی کنید.

علامت منفی در ستون ارزیابی به این معنی است که درس موردنظر را کمتر از انتظارتان مطالعه کرده‌اید. به‌طور مثال در مورد درس مکانیک خاک و پی سازی جدول بدین صورت تکمیل گردیده است: مطابق جدول 1 (جدول برنامه‌ریزی) شما باید روز شنبه 4 ساعت در کلاس مکانیک خاک و پی سازی حضور داشته و پس از کلاس نیز 4 ساعت همین درس را مرور می‌کردید که به هر دلیلی شما این درس را 5 ساعت مطالعه کرده‌اید (3 ساعت کمتر از برنامه) همچنین در روز دوشنبه نیز شما باید 4 ساعت در کلاس خاک و پی حاضر می‌شدید و سپس 6 ساعت این درس را مطالعه و مرور می‌کردید ولی شما این درس را در روز دوشنبه کلاً 9 ساعت مطالعه فرموده‌اید (1 ساعت کمتر از برنامه). بنابراین در نهایت این درس را 4 ساعت نسبت به برنامه کمتر مطالعه کرده‌اید. (عدد 4- در بخش ارزیابی)

شما با ارزیابی عملکرد خود و دانستن میزان کمبود ساعات مطالعاتی در هر درس، می‌توانید در برنامۀ هفتۀ بعد این کمبود را لحاظ و جبران کنید. در ضمن برنامۀ هفتۀ آتی شما دقیق‌تر، بهتر و البته واقع‌بینانه‌تر نیز خواهد بود و علاوه بر اینها جدیت بیشتری نیز در اجرای برنامۀ خود در هفتۀ بعدی خواهید داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید.

02188300474
02188312527
09198136238